3. úroveň čtení
je jako lyžování
aneb Klíčová je koordinace
Čtu a vím o čem. V této úrovni přechází čtenář od techniky čtení k obsahu.
Jako jízda na lyžích.
Když si čtení připodobníme k dovednosti lyžování na sjezdovkách, pak jsme se právě naučili nastoupit na vlek, nahoře na kopci z něj zavčasu vystoupit bez ohrožení druhých a nyní si můžeme vybrat svou cestu dolů z kopce. Výběr cesty i styl jízdy je na nás. Děláme obloučky, už ne tak jak to „chce“ kopec nebo naše lyže, ale máme techniku lyžování a ovládání lyží v nohách. Zatáčíme, kdy potřebujeme. Zrychlíme a přibrzdíme, když je třeba. Zastavíme tam, kde se rozhodneme. Užíváme si jízdu z kopce a máme radost z rychosti. Zkoušíme různé způsoby, hledáme různé cesty, zdokonalujeme svou ladnost a eleganci v pohybu. Někdy si dovolíme i riskovat. Neznamená to, že nás na kopci již nic nepřekvapí, ale občasné setkání s nějakou překážkou nás už nerozhází.
Zaměřeno na obsah
Podobně je tomu i při čtení, v předcházejících dvou úrovních se trénovala zejména technika čtení a budoval se náš vztah ke čtení. Zároveň si oči navykly na směr plynutí písmenek. Čtenář se zorientoval se v tom, že některá slova se jinak píší a jinak čtou. Čte plynule i delší slova a souvětí. Občas narazí na slova cizí nebo slova neznámá, ale nijak ho jejich přítomnost nezaskočí. Zkouší jim porozumět z kontextu.
Nyní se od techniky více a více osvobozuje a soustředí na obsah. Zajímá se mnohem více, o čem se to vlastně v textu píše. Souvisí to nějak s jeho životem či s jeho zkušenostmi? Pomáhá mu čtení zkušenosti rozšířit? Už to není jen o tom to uff! zvládnout a uff! dokončit. Čtení začíná čtenáře vtahovat.
Lapeni
Někdy nás knížka lapí do svých spárů a my – chyceni v příběhu – chceme vědět, co bude na další stránce a jak to bude dál. Chceme porozumět tomu, co se píše, umět to aplikovat a vyzkoušet sami na sobě, ve své praxi. Propojujeme přečtené s vlastními zkušenostmi. Srovnáváme a porovnáváme. Stavíme do kontrastu. Hledáme mezi řádky. Uvědomujeme si, co se skrývá za písmenky. Objevujeme zcela nový svět. Vidíme nové prostory. Otevřely se nám dveře do mnoha nových místností a je na nás, kam se vydáme.
Kdo je čtenář třetí úrovně?
- Čte samostatně (10 minut a více).
- Samostatně si vybírá materiály ke čtení.
- Začíná plynule číst nahlas (vymanil se z ovládnutí techniky jako takové, a nyní se více soustředí na obsah čteného textu). Také čtení jako takové je stále ladnější a plynulejší.
- Čte tiše stále delší a delší dobu (15 a více minut).
- Čte s porozuměním – tj. dokáže se řídit písemnými pokyny. Vhodné pro tuto úroveň čtení jsou knížky typu návodů/úkolů – přečtu si, porozumím sdělení čteného a udělám nebo propojím s vlastní zkušeností.
- Pokud narazí na neznámé slovo, snaží se odhalit jeho význam.
- V textu může být bohatší slovní zásoba. Slovní zásobu si rozšiřuje i díky kontextu.
- Potřeba určitého rytmu se vytrácí.
- Kontrola textu s obrázkem není tak stěžejní. Ilustrace je spíše doprovodná.
Pokud je tohle na vaše dítě ještě příliš náročné, mrkněte se na popis první nebo druhé úrovně.
![](https://huractu.cz/wp-content/uploads/2021/08/boy-2604853-1-970x647.jpg)
Na co jsme se zaměřili při tvorbě knížek?
- Dali jsme si záležet na fontu. Písmo jsme vybrali tak, aby každé písmenko mělo svůj jasný a nezaměnitelný tvar. Například, ale v něm malé l a velké I nebyly zaměnitelné, jako to třeba vidíte hned v tomto textu.
- Jednotlivá písmenka jsou dostatečně velká. Je mezi nimi zvolen vhodný rozestup tak, aby si dítě mohlo ukazovat prstem. Čím vyšší úroveň, tím menší písmena i rozestupy.
- Písmeno Ch je pro děti trochu oříšek. Zde jsme naopak rozestup mezi písmenky c a h poněkud stáhli, aby dojem jednoho písmene byl zřejmý.
- Pečlivě jsme vybírali vazbu. Kroužková vazba je ideální pro první čtenáře. Listy se velmi dobře otáčí a spirála je bezpečná i pro nejmenší čtenáře.
- Stránky knihy jsou tvrdší a dobře se jimi listuje.
- Text je stále na stejném místě. Kolem textu je záměrně čisté pozadí, aby pomáhalo dětem se soustředit jen na čtení a nic jiného je nerozptylovalo.
- Stránek na čtení je tak akorát, aby knížku v dané úrovni děti zvládly samostatně přečíst od začátku až do konce.
- Slova jsou pečlivě vybraná. Úroveň obtížnosti se postupně zvyšuje.