3. úroveň čtení
je jako lyžování

aneb Klíčová je koordinace

Čtu a vím o čem. V této úrovni přechází čtenář od techniky čtení k obsahu.

Jako jízda na lyžích.

Když si čtení připodobníme k dovednosti lyžování na sjezdovkách, pak jsme se právě naučili nastoupit na vlek, nahoře na kopci z něj zavčasu vystoupit bez ohrožení druhých a nyní si můžeme vybrat svou cestu dolů z kopce.  Výběr cesty i styl jízdy je na nás. Děláme obloučky, už ne tak jak to „chce“ kopec nebo naše lyže, ale máme techniku lyžování a ovládání lyží v nohách. Zatáčíme, kdy potřebujeme. Zrychlíme a přibrzdíme, když je třeba. Zastavíme tam, kde se rozhodneme. Užíváme si jízdu z kopce a máme radost z rychosti.  Zkoušíme různé způsoby, hledáme různé cesty, zdokonalujeme svou ladnost a eleganci v pohybu. Někdy si dovolíme i riskovat. Neznamená to, že nás na kopci již nic nepřekvapí, ale občasné setkání s nějakou překážkou nás už nerozhází.

Zaměřeno na obsah

Podobně je tomu i při čtení, v předcházejících dvou úrovních se trénovala zejména technika čtení a budoval se náš vztah ke čtení. Zároveň si oči navykly na směr plynutí písmenek. Čtenář se zorientoval se v tom, že některá slova se jinak píší a jinak čtou. Čte plynule i delší slova a souvětí. Občas narazí na slova cizí nebo slova neznámá, ale nijak ho jejich přítomnost nezaskočí.  Zkouší jim porozumět z kontextu.  

Nyní se od techniky více a více osvobozuje a soustředí na obsah. Zajímá se mnohem více, o čem se to vlastně v textu píše. Souvisí to nějak s jeho životem či s jeho zkušenostmi? Pomáhá mu čtení zkušenosti rozšířit? Už to není jen o tom to uff! zvládnout a uff! dokončit. Čtení začíná čtenáře vtahovat.

Lapeni

Někdy nás knížka lapí do svých spárů a my – chyceni v příběhu – chceme vědět, co bude na další stránce a jak to bude dál. Chceme porozumět tomu, co se píše, umět to aplikovat a vyzkoušet sami na sobě, ve své praxi. Propojujeme přečtené s vlastními zkušenostmi. Srovnáváme a porovnáváme. Stavíme do kontrastu. Hledáme mezi řádky. Uvědomujeme si, co se skrývá za písmenky. Objevujeme zcela nový svět. Vidíme nové prostory. Otevřely se nám dveře do mnoha nových místností a je na nás, kam se vydáme.

Kdo je čtenář třetí úrovně?

  • Čte samostatně (10 minut a více).
  • Samostatně si vybírá materiály ke čtení.
  • Začíná plynule číst nahlas (vymanil se z ovládnutí techniky jako takové, a nyní se více soustředí na obsah čteného textu). Také čtení jako takové je stále ladnější a plynulejší.
  • Čte tiše stále delší a delší dobu (15 a více minut).
  • Čte s porozuměním – tj. dokáže se řídit písemnými pokyny. Vhodné pro tuto úroveň čtení jsou knížky typu návodů/úkolů – přečtu si, porozumím sdělení čteného a udělám nebo propojím s vlastní zkušeností.
  • Pokud narazí na neznámé slovo, snaží se odhalit jeho význam.
  • V textu může být bohatší slovní zásoba. Slovní zásobu si rozšiřuje i díky kontextu.  
  • Rytmus knih se vytrácí.
  • Kontrola textu s obrázkem není tak stěžejní. Ilustrace je spíše doprovodná. 

Pokud je tohle na vaše dítě ještě příliš náročné, mrkněte se na popis první nebo druhé úrovně.

Na co jsme se zaměřili při tvorbě knížek?

  • Dali jsme si záležet na fontu. Písmo jsme vybrali tak, aby každé písmenko mělo svůj jasný a nezaměnitelný tvar. Například, ale v něm malé l a velké I nebyly zaměnitelné, jako to třeba vidíte hned v tomto textu.
  • Jednotlivá písmenka jsou dostatečně velká. Je mezi nimi zvolen vhodný rozestup tak, aby si dítě mohlo ukazovat prstem. Čím vyšší úroveň, tím menší písmena i rozestupy.
  • Písmeno Ch je pro děti trochu oříšek. Zde jsme naopak rozestup mezi písmenky ch poněkud stáhli, aby dojem jednoho písmene byl zřejmý.
  • Pečlivě jsme vybírali vazbu. Naše plastová kroužková vazba je ideální pro první čtenáře. Listy se velmi dobře otáčí a plastová spirála je bezpečná pro nejmenší čtenáře (nemohou se zranit o kovový drát).
  • Stránky knihy jsou tvrdší a dobře se jimi listuje.
  • Text je stále na stejném místě. Kolem textu je záměrně čisté pozadí, aby pomáhalo dětem se soustředit jen na čtení a nic jiného je nerozptylovalo.
  • Stránek na čtení je tak akorát, aby knížku v dané úrovni děti zvládly samostatně přečíst od začátku až do konce.
  • Slova jsou pečlivě vybraná. Úroveň obtížnosti se postupně zvyšuje.