Jak vybrat tu správnou knížku?

S tématem je to jasné. Vyberte knihy na téma, o které dítě jeví zájem.
Naše knížky jsou dozdělené do čtyř úrovní obtížnosti.
Jak se v nich vyznat? Jak otipovat, která úroveň je pro vaše dítě vhodná?
Výběru se vyplatí věnovat pozornost.
Když je pročtete všechny, pochopíte princip celého procesu.

Pojďme se na to společně podívat.

  • 1. úroveň čtení je jako jízda v autoškole
    aneb
    Klíčové je zažít úspěch napoprvé
    Vzpomeňte si na jízdy v autoškole. Nastartujete, ale auto vám chcípe na křižovatce, cuká, drhne, při řazení někdy řve, brždění je hodně prudké.  Při prvních jízdách v autě potřebujeme vlídnou podporu trpělivého člověka, ale i vhodné auto s co nejjednodušším ovládáním.
    Podobně to je, když se děti učí číst. Dítě sice již identifikuje jednotlivé hlásky, spojuje si konkrétní zvuk písmene s jeho symbolem, ale ještě se mu některá písmenka pletou (zvláště pokud jsou si podobná jako třeba p, b, d). Toto propojování tvaru a zvuku je nové, vše trvá delší dobu, dítě se velmi často zasekává, občas čtení drhne, často dítě ještě slova či písmenka hádá.  Úplně první čtení od nás – rodičů a pedagogů – vyžaduje velkou podporu.
  • 2. úroveň čtení je jako hodiny v tanečních
    aneb
    Klíčové je naladit se na rytmus
    Možná se vám vybaví hodiny tanečních – snaha zkoordinovat celé své tělo, do toho vnímat rytmus hrající hudby, odkoukat základní kroky a pak je alespoň trochu správně vydupat do rytmu. Jde o ovládnutí základní techniky tance.  Základní krok valčíku, základní krok polky, cha-chy, samby, rumby… V této fázi tanečníkům zdaleka nejde o eleganci, ladnost pohybu, ale o ovládnutí základů různých tanců. Jakmile jednu hodinu či dvě člověk prošvihne, jako by mu ujel vlak. Ostatní tanečníci se zdají o mílový krok napřed a je obtížné je dohnat. Takové podobné "taneční hodiny" zažívají čtenáři druhé úrovně. Rytmus a opakování je pro ně klíčové. V tanečních se nejprve učíme základní krok – v našich knížkách druhé úrovně, najdete na každé stránce také jakýsi základní krok – určitý „rytmus.“  Každá knížka má jiný rytmus, stejně jako každý tanec má svůj specifický základní krok. Ale všechny knížky této úrovně určitý rytmus mají. Někde se opakuje jen jedno slovo, jinde je to celá fráze nebo celá věta. Ta je rytmem. Udává celé knížce určitou dynamiku. Je pro začínajícího čtenáře jistotou, základním krokem v tanci písmenek.  Posiluje v dítěti důvěru v sebe sama a v nově si budující dovednost čtení. Jóó, to se opakuje, to zvládnu!
  • 3. úroveň čtení je jako lyžování
    aneb
    Klíčová je koordinace
    Když si čtení připodobníme k dovednosti lyžování na sjezdovkách, pak jsme se právě naučili nastoupit na vlek, nahoře na kopci z něj zavčasu vystoupit bez ohrožení druhých a nyní si můžeme vybrat svou cestu dolů z kopce.  Výběr cesty i styl jízdy je na nás. Děláme obloučky, už ne tak jak to „chce“ kopec nebo naše lyže, ale máme techniku lyžování a ovládání lyží v nohách. Zatáčíme, kdy potřebujeme. Zrychlíme a přibrzdíme, když je třeba. Zastavíme tam, kde se rozhodneme. Užíváme si jízdu z kopce a máme radost z rychosti.  Zkoušíme různé způsoby, hledáme různé cesty, zdokonalujeme svou ladnost a eleganci v pohybu. Někdy si dovolíme i riskovat. Neznamená to, že nás na kopci již nic nepřekvapí, ale občasné setkání s nějakou překážkou nás už nerozhází.
  • 4. úroveň čtení je jako let do vesmíru
    aneb
    Klíčová je fascinace neznámým
    Pro tuto úroveň je důležitá pestrost. Čtenáři v této úrovni potřebují různé čtenářské zkušenosti – setkání se s prózou, poezií, s různými žánry i formami textů. Neméně důležitá je i pestrost předkládaných témat, nových úhlů pohledu na svět. Rozšiřování dosavadní perspektivy. Nyní je čtení o umění podívat se na svět i jinýma očima. Čím pestřejší a bohatší zkušenosti děti v této fázi budou mít, tím lépe. Zároveň více a více vnímají i různá seskupení, členění a organizaci textu. Nedělá jim už žádný problém, když se texty objeví v různých podobách, v různých stylech a na různých místech na stránce. Dobře a rychle se ve čteném zorientují. Mnohem více si v této fázi zvědomují také větnou stavbu a gramatiku. Soustředí se na využití obsahu.

Materiály pro rozvoj jazyka

Věnujeme se také přípravě materiálů pro děti, které ještě nečtou.
V nabídce máme karty pro rozvoj slovní zásoby, zrakové rozlišování nebo první seznámení s písmenky.
Tyto materiály nabízíme převážně ke stažení v PDF. Vytisknete a zaleminujete si je sami. Návod k práci s materiálem je vždy přiložen.