Zájem o čtení se u dětí probouzí nejčastěji okolo 4.–5. roku věku. Začnou se zajímat, co je kde napsáno, odhalí, že za písmenky je skrytý nějaký význam, který někdo umí „rozkódovat“. Tehdy začne mít smysl nabízet jim aktivity s písmeny.
V tomto období potřebují trénovat:
zrakové rozlišování, aby později správně rozeznaly tvary jednotlivých písmen
propojení tvaru písmene se zvukem hlásky
sluch, aby dokázaly rozlišovat foneticky
Jedná se o slova:
v nichž se písmena se stejně píšou i vyslovují
trojpísmenná jednoslabičná
čtyřpísmenná jednoslabičná
čtyřpísmenná dvojslabičná, kde se střídají souhlásky a samohlásky
Tuto nejjednodušší sadu označujeme růžovou barvou rámečku.
Jedná se o předstupeň ke knížce. Na každém „listu“ je jen jedno písmeno. Na úvodním listu obrázek a na posledním celé slovo. Spojením ve spodní části kartičky pomocí knihařského šroubu, nýtku na papír nebo kroužku na klíče vytvoříte vějíř.
V první fázi můžete písmenka seřadit za sebou ve správném pořadí, pro zpestření, pokud už dítě aktivitu zvládá lehce, můžete pořadí zpřeházet.
Úkolem dítěte je rozevřít vějíř tak, jak vidíte na obrázku.
Hláskujeme s nimi: N – O – S – NOS
Kartičky s obrázkem a slovem slouží jednak k prvnímu čtení, ale také k tréninku zrakového rozlišování. Dítě ještě nemusí písmenka znát, aby bylo schopné je zrakem přiřadit podle tvaru.
Obrázek pomáhá „číst“. Děti budou nadšené, pokud ke kartám připravíte modely. Podívejte se doma, zda najdete vhodné modely zvířátek a předmětů a pokud ano, uložte je do košíčku a k nim ty karty (nebo vějíře) s odpovídajícím slovem.
Tipy na aktivity sdílíme v naší facebookové skupině.
13 stran A4 k tisku
22 kartiček se slovem a obrázkem + 82 kartiček s písmeny, ze kterých lze všechna slova poskládat
22 čtecích vějířů
6 trojpísmenných jednoslabičných slov / 8 čtyřpísmenných jednoslabičných slov / 8 čtyřpísmenných dvojslabičných slov, střídají se souhlásky a samohlásky
Není třeba tisknout barevně (mají pouze růžový rámeček). Tiskněte buďto na silnější papír, nebo zalaminujte. Lze také podlepit kartonem nebo moosgumou pro snadnější uchopení dětskými prstíky.
TIP: Vůbec nevadí, že už slova děti znají. Naopak, pokud jim se známými slovy nabídneme jinou aktivitu, mohou zažívat úspěch, který je motivuje to znovu a znovu opakovat a zkoušet nové – a to ke svému rozvoji jednoznačně potřebují.