A je tu léto! Slunce, teplo a brzy i hurá na prázdniny! Většinu z nás čeká kratší či delší cestování s dětmi. Hry se slovy může být jedním ze způsobů, jak využít čas strávený na cestě autem nebo vlakem. Výhodou je, že potřebujeme žádné speciální pomůcky ani jiné materiály. Stačí nám chuť hrát si se slovy. Další výhodou je, že trávíme čas spolu.
Hra na kárku s nákladem vám může na chvilku zamotat hlavu. Ten, kdo začíná, řekne: „Přijela k nám kárka a přivezla všechno, co začíná na…“ a vybere se jedno konkrétní písmenko. Pokud začínáte vy, začněte ideálně písmenkem, které vaše děti dobře sluchově rozlišují, aby zažily na začátku úspěch. Většinou to bývá počáteční písmenko jejich jména. Na ukázku vybíráme třeba písmeno T. „Přijela k nám kárka a přivezla všechno, co začíná na písmenko T…třešně, trampolíny, trubce, trubky, trubičky, trdelníky, trumpety… Každý spolucestující přidává jeden náklad na písmenko T na kárku. Postupně se střídáme se. Pokud máte v rodině mladší děti, zapojte i je. S malou pomocí, třeba tím že jim napovíte, že něco konkrétního na dané písmenko vidí, se mohou do hry přirozeně zapojit (traktor na dohled).
Vybírání písmenka může být spojeno s tím, že si někdo odříkává celou abecedu a druhý ho v určitý okamžik zastaví. Tak vybereme písmenko pro náš náklad. Pokud děti neznají abecedu pak je to super možnost, jak se s ní zábavnou formou několikrát po sobě setkat. A pro ty, kteří abecedu už umí máme malou výzvu. Umí abecedu i pozadu?
Kárku můžeme obměnit za to, co vaše děti zrovna teď aktuálně zajímá (loď, padák, vlak, dodávka, mercedes, nakladač, bagr..).
Pokud chcete zvýšit level a trénovat rodinnou paměť, tak si přidejte i to, že budete pokaždé opakovat vše, co již bylo „naloženo“ na kárku těmi před vámi. Uvidíte, že děti si to budou pamatovat určitě mnohem více než vy! A co teprve, když se jich zeptáte třeba druhý den nebo za týden: „Vzpomínáte, co že to naložila ta naše kárka, když jsme jeli tam a tam…? A co jsme to naložili na střechu trabantu?
Kromě tréninku paměti mají děti možnost učit se novým výrazům a procvičovat naslouchání druhým, střídání se a sluchové rozlišování. Sluchové rozlišování trénujeme tím, že opakujeme všechny slova začínající na vybrané počáteční písmenko.
Obtížnější hra je hra na návštěvníky. Ten, kdo začíná, řekne „Pojedeš na návštěvu do… (a určí jedno písmeno v abecedě). Co tam budeš dělat?“ a vyzve někoho ze spolucestujících 😊. Spolucestující – návštěvník – bude sestavovat větu, ve které bude jméno města, vesnice, státu začínající na zvolené písmeno a další tři slova. Slova jednotlivých vesnic, měst (států) volíme zprvu tak, aby je děti znaly. Můžete být třeba vesnice, kde máme chatu nebo kam dítě jezdí za babičkou a dědou apod.:
„Jedu na návštěvu do Mimoně maskovat mražené melouny. Jedu na návštěvu do Březiny betonovat barevné brusinky. Jedu do Rokycan rozrývat různá rákosí. Jedu na návštěvu do Indonésie ilustrovat inteligentní ibisy.“
Věty, které takto vzniknou budou absurdní nebo možná i legrační. Zcela jistě podporují tvořivé myšlení. Mohou vyvolat v dětech i zajímavé otázky či zamyšlení.
Her na cesty je nevyčerpatelné množství. Můžeme hrát hry na opaky; hry na synonyma – slova se stejným významem; hry na slova, která končí na určité písmenko nebo určitou slabiku.
I cesta pak může být cílem.
Jakou oblíbenou máte hru na cesty máte vy?
Podělte se ve facebookové skupině.