Pět tipů na podporu čtení

6.9. 2021Dita Dlouhá

Čtení je zábava i dobrodružství. Je to i způsob, jak se setkat s myšlenkami, zkušenostmi a pocity druhých lidí. K osvojení dovednosti čtení mohou vést různé cesty. Důležité je od útlého věku budovat a posilovat u dětí vztah ke čtení jako takovému. Jak na to?

1. Čtěme společně

Čtenářství můžeme podpořit již od velmi útlého věku. Zprvu to bude spíše čtení vedle sebe než čtení spolu. Ale i miminko či batole se může velmi rychle naučit reagovat na uklidňující rytmus vašeho čtení nahlas, stejně jako když ho houpete nebo uklidňujete.

  • Čtěte to, co vás baví a zajímá. Jestli to bude Shakespeare, časopis nebo katalog s novými automobilovými trendy, je na vás.
  • Zaveďte ve vaší rodině rituál čtení co nejdříve. Třeba před spaním.  Je velmi pravděpodobné, že si chvíle hlasitého čtení děti zapamatují a budou se k vám chtít postupně přidat.

2. Buďme příkladem

Jak to máme my sami? Čteme jen když musíme nebo čteme rádi? A co čteme?  

  • Je důležité se zamyslet, co vlastně děti u nás doma ve vztahu ke čtení napozorovaly.  Určitě vědí kdy, kde, jak a z čeho čteme. Možná neví, co přesně čteme, ale pozorují naše emoce při čtení. Někdy nás vidí se pousmát, jindy hlasitě zasmát, uronit slzu nebo zanadávat. To, u čeho nás vidí v emocích, je většinou velmi zajímá.

Někde děti vidí, že se knihy čtou hojně. Jinde se knihy nečtou vůbec. Ale třeba se čtou jiné věci. Ať už čtete rádi knihy, časopisy, noviny, návody, tabulky apod. důležité je, aby vás děti při čtení viděly.

  • Děti se učí pozorováním. Chtějí se naučit to, co umíme my dospělí. Pokud dítě vidí i naše nadšení ze čtení, je pravděpodobné, že se samo o čtení začne brzy zajímat.

3. Čtecí místečko

Nemusíte vytvářet dětem doma nějakou velkou knihovnu. Stačí vybrat světlý koutek a přidělat na zeď jednu poličku na knížky. Měnit se může postupně s tím, jak bude vaše dítě růst. Třeba časem přidáte k poličce pohodlnou židličku, křesílko, lampičku. Vhodné je místo, kde vaše dítě rádo odpočívá nebo místo, kde jako rodina trávíte nejvíce času. Důležité je pohodlí a dostatek světla. Děti si potřebují čtení spojit s něčím, co je pohodové a příjemné.  

4. Zapojte děti do výběru knih

Zapojení dětí do výběru toho, co čteme, je osvědčená technika mnoha rodin.  Když se do něčeho můžeme zapojit, naše motivace zpravidla stoupá. Sledujte proto zájem vašich dětí a výběr knih ke čtení předpřipravte. Z velké dětské knihovny vyberte jen pár titulů. Z nich nechte děti vybrat knihy do poličky. Knihy v poličce měňte společně s dětmi.  Pokud si vaše děti umí vybrat knížky ke čtení doma, mají-li kladný vztah ke knihám či časopisům, vezměte je do knihovny. Rozšiřte možnosti jejich výběru. Rituál s možností výběru/koupě nové knihy můžete spojit také třeba se svátkem nebo narozeninami vašich dětí.

5. Čtecí minutky

Čtení není jenom o tom, že se doma pohodlně uvelebíme v křesle ke knížce. Čtení je součástí naší každodenní reality. Potřebujeme ho v různých situacích a na různých místech. Stačí na něj společně s dětmi zaměřit trochu více naši pozornost.

  • Když jdeme po městě, čteme nápisy na obchodech. Když jedeme v autě, čteme dopravní značky, názvy aut a jejich modely.
  • Doma čteme a píšeme seznamy na nákup, čteme recepty na vaření, složení toho, co jíme a používáme.
  • Čteme si i nejrůznější návody na výrobu, vzkazy, zprávy, zkratky, smsky, inzerce i reklamy. 

S dětmi můžeme denně tyto čtecí minutky najít. Záleží, kde zrovna jsme a co děláme.  Čtecí minutky se budou prodlužovat v závislosti na tom, jak se čtecí dovednosti našich dětí budou rozvíjet. Začněme tím, že pomůžeme dětem rozlišit jednotlivá písmenka abecedy, postupně je spojíme v jednoduchá krátká slova a později i ve známé věty.

Důležité ale je, aby vás a vaše děti čtení bavilo. Aby to bylo něco, co děláte spolu rádi – ať už jste kdekoliv.