Jak vybrat tu správnou knížku?

S tématem je to jasné. Vyberte knihy na téma, o které dítě jeví zájem.
Naše knížky jsou rozdělené do čtyř úrovní obtížnosti.
Jak se v nich vyznat? Jak otipovat, která úroveň je pro vaše dítě vhodná?
Výběru se vyplatí věnovat pozornost.
Když je pročtete všechny, pochopíte princip celého procesu.

Pojďme se na to společně podívat.

Pro které dítě je 1. úroveň čtení vhodná?

  • Většinou je to dítě předškolního věku 3-6 let

  • Začíná si vybírat materiály ke čtení (knížky, časopisy...), má své oblíbené.

  • Rozezná napsané své jméno.

  • Poslouchá četbu a reaguje na ni.

  • Komentuje ilustrace nebo fotografie v knihách.

  • Podle ilustrací nebo fotografií dokáže vyprávět příběh.

  • Projevuje touhu po čtení.

  • Postupně si osvojuje znalost většiny písmenek naší abecedy (grafických symbolů) a přiřazuje k nim správně jednotlivé zvuky. Symbol A + zvuk A.

  • Rozpozná dobře a snadno počáteční hlásku ve slovech, postupně rozpoznává i hlásky na konci a uprostřed slov.

  • 1. úroveň čtení je jako jízda v autoškole
    aneb
    Klíčové je zažít úspěch napoprvé
    Vzpomeňte si na jízdy v autoškole. Nastartujete, ale auto vám chcípe na křižovatce, cuká, drhne, při řazení někdy řve, brždění je hodně prudké.  Při prvních jízdách v autě potřebujeme vlídnou podporu trpělivého člověka, ale i vhodné auto s co nejjednodušším ovládáním...

Jaké je dítě/čtenář ve druhé úrovni?

  • Stále ještě potřebuje ovládnout techniku čtení.
  • Čte knížky s jednoduchým opakováním či repeticí v textu.
  • Začíná číst samostatně po kratší dobu (5-10 minut).
  • Začíná číst to, co sám napsal.
  • Spoléhá se při porozumění nejen na slova, ale také na ilustrace.
  • Často používá prst-text-hlas. Prst dítěti pomáhá při orientaci v textu.
  • Zrakově rozpoznává jednoduchá a krátká slova, se kterými má opakovanou zkušenost.
  • Roste povědomí o slabikách, rýmech a dalších zvukových segmentech.
  • V textu začíná smysluplně předvídat.
  • Pod vedením se řídí jednoduchými písemnými pokyny.
  • Převypráví začátek, prostředek a konec příběhu.
  • V případě chyby při čtení se začíná opravovat.
  • Zná dobře celou abecedu a orientuje se v ní.
  • Postupně si dokáže poradit i se slovy, která se jinak čtou a jinak píšou. Díky opakovaným zkušenostem se skupinami slov obsahující au, ou, ch, bě, pě, vě, mě, di, ti, ni a dy, ty, ny si osvojuje i tyto výzvy při čtení.
  • Přečte si i popisek obrázku apod.
  • 2. úroveň čtení je jako hodiny v tanečních
    aneb
    Klíčové je naladit se na rytmus
    Možná se vám vybaví hodiny tanečních – snaha zkoordinovat celé své tělo, do toho vnímat rytmus hrající hudby, odkoukat základní kroky a pak je alespoň trochu správně vydupat do rytmu. Jde o ovládnutí základní techniky tance.  Základní krok valčíku, základní krok polky, cha-chy, samby, rumby… V této fázi tanečníkům zdaleka nejde o eleganci, ladnost pohybu, ale o ovládnutí základů různých tanců. Jakmile jednu hodinu či dvě člověk prošvihne, jako by mu ujel vlak. Ostatní tanečníci se zdají o mílový krok napřed a je obtížné je dohnat. Takové podobné "taneční hodiny" zažívají čtenáři druhé úrovně. Rytmus a opakování je pro ně klíčové...

Kdo je čtenář třetí úrovně?

  • Čte samostatně (10 minut a více).
  • Samostatně si vybírá materiály ke čtení.
  • Začíná plynule číst nahlas (vymanil se z ovládnutí techniky jako takové, a nyní se více soustředí na obsah čteného textu). Také čtení jako takové je stále ladnější a plynulejší.
  • Čte tiše stále delší a delší dobu (15 a více minut).
  • Čte s porozuměním – tj. dokáže se řídit písemnými pokyny. Vhodné pro tuto úroveň čtení jsou knížky typu návodů/úkolů – přečtu si, porozumím sdělení čteného a udělám nebo propojím s vlastní zkušeností.
  • Pokud narazí na neznámé slovo, snaží se odhalit jeho význam.
    V textu může být bohatší slovní zásoba. Slovní zásobu si rozšiřuje i díky kontextu.  
  • Potřeba určitého rytmu se vytrácí.
  • Kontrola textu s obrázkem není tak stěžejní. Ilustrace je spíše doprovodná. 
  • 3. úroveň čtení je jako lyžování
    aneb
    Klíčová je koordinace
    Když si čtení připodobníme k dovednosti lyžování na sjezdovkách, pak jsme se právě naučili nastoupit na vlek, nahoře na kopci z něj zavčasu vystoupit bez ohrožení druhých a nyní si můžeme vybrat svou cestu dolů z kopce.  Výběr cesty i styl jízdy je na nás. Děláme obloučky, už ne tak jak to „chce“ kopec nebo naše lyže, ale máme techniku lyžování a ovládání lyží v nohách. Zatáčíme, kdy potřebujeme. Zrychlíme a přibrzdíme, když je třeba. Zastavíme tam, kde se rozhodneme. Užíváme si jízdu z kopce a máme radost z rychosti.  Zkoušíme různé způsoby, hledáme různé cesty, zdokonalujeme svou ladnost a eleganci v pohybu. Někdy si dovolíme i riskovat. Neznamená to, že nás na kopci již nic nepřekvapí, ale občasné setkání s nějakou překážkou nás už nerozhází.

Kdo je čtenář 4. úrovně?

  • Rozšiřuje si znalost různých žánrů. Zvládá číst delší obsahově náročnější texty i delší souvětí.
  • Při hlasitém čtení postupně využívá výraz – přidává se k obsahu.
  • Vědomě chce/je schopen získávat informace z textu.
  • Pod vedením je schopen vyhledávat a třídit získané informace.
  • Samostatně se řídí pokyny i o více krocích.
  • Zapojuje představivost a rozšiřuje své vlastní zkušenosti o zkušenosti druhých.
  • Dovede nacházet spojitosti (různé pohledy na věc, různé knihy). Spojuje si nové informace s těmi, které zná.
  • Zdůvodňuje své myšlenky, názory.  Dovede nesouhlasit s tím, co čte.
    Dovede ze čteného udělat výtah. Ví, o čem přečtené bylo a co nového se dozvěděl.
  • Nevadí mu nepředvídatelnost textu.
  • Mnohem více reaguje na text.
  • Nemá problém, pokud text či obrázek přímo s texty nekorespondují, pokud má s tématem konkrétní zkušenost.
  • Důležité je, aby přečtené podporovalo jeho schopnost uvažovaní, přemýšlení a představovaní si.
  • 4. úroveň čtení je jako let do vesmíru
    aneb
    Klíčová je fascinace neznámým
    Pro tuto úroveň je důležitá pestrost. Čtenáři v této úrovni potřebují různé čtenářské zkušenosti – setkání se s prózou, poezií, s různými žánry i formami textů. Neméně důležitá je i pestrost předkládaných témat, nových úhlů pohledu na svět. Rozšiřování dosavadní perspektivy. Nyní je čtení o umění podívat se na svět i jinýma očima. Čím pestřejší a bohatší zkušenosti děti v této fázi budou mít, tím lépe. Zároveň více a více vnímají i různá seskupení, členění a organizaci textu. Nedělá jim už žádný problém, když se texty objeví v různých podobách, v různých stylech a na různých místech na stránce. Dobře a rychle se ve čteném zorientují. Mnohem více si v této fázi zvědomují také větnou stavbu a gramatiku. Soustředí se na využití obsahu.

Materiály pro rozvoj jazyka

Věnujeme se také přípravě materiálů pro děti, které ještě nečtou.
V nabídce máme karty pro rozvoj slovní zásoby, zrakové rozlišování nebo první seznámení s písmenky.
Tyto materiály nabízíme převážně ke stažení v PDF. Vytisknete a zaleminujete si je sami. Návod k práci s materiálem je vždy přiložen.

Co o nás říkají rodiče a pedagogové

Musím vám složit poklonu za knížky! Jsou fakt dobrý. Já měla dost pochybnosti, jestli to bude Majdu (7 let) bavit, témata mě úplně nezaujaly. Ale fakt ji to chytlo a nadchlo. Je spíš pomalejší čtenářka, ještě hláskuje. Knihu Ruka říká si přečetla hned sama a měla velkou radost, že k tomu nikoho nepotřebuje. Koukal jí přes rameno Tobís (4 r.) a ten si to zapamatoval, takže teď taky "čte". Morče přelouskala Majda dneska a už si to zapisuje do čtenářskýho deníku. Takže moc děkuju a těšíme se na další kousky!
Daniela Kutilová Kšírovámáma a psycholožka
Dobrý den, těsto máme hotové. Při tvoření jsme si užili legraci. Jenom při mletí koření jsme přidali jeden krok navíc. Náš mlýnek nezvládl velké kusy koření a tak jsme si pomohli hmoždířem. Těsto se nám myslím povedlo. Vykrajování a pečení přijde na řadu večer. Zítra bude Emča zdobit.
Máme upečeno i nazdobeno. Myslím, že máme letos nejkrásnější perníčky a ještě jsme si užili legraci.
Moc děkujeme za báječně zpracovaný recept. Celé dílko je práce Emči 🍀❤️
Petra Pohlovámáma
Někdo tu má radost! Upřímnou, bezpodmínečnou, radost ze svého vlastního pokroku, úspěchu. Protože čtení otevírá bránu do světa. Po tom, co jsem přinesla knížky domů a Laura začala zvídavě knížky prohlížet, jsem teprve pochopila, co už řada z nás zapomněla, jak málo na začátek stačí. Jak je úžasné mít knihu, která padne do dětských rukou, jak dává smysl se učit na jednoduchých větách, protože ty dávají dohromady celek, význam, utvářejí příběh. Protože v jednoduchosti je síla. A každý malý úspěch vede k úspěchu velkému. Čteme si nejraději v posteli každý večer a přečteme jeden příběh. Tento večer přečetla Laura sama celou knížku, respektive 2 knížky. Od začátku až do konce. Věřím, že i díky rannému seznamování s několika druhy písmen (malé/velké psací i tiskací), pro ni bylo přirozené číst běžný text tak, jak ho najdeme v jakékoliv jiné psané formě. Laura byla nadšená z témat, které ji zajímají, ke kterým má citové pouto (zvířata). O to víc ji knížky zajímaly a snadněji se jí četly. Na první pohled jednoduché knihy v sobě skrývají příběh, mají přesah do každodenního života. Líbí se mi pečlivě vybraná slova, které se pro první čtení nabízí (úroveň 1-4). Oceňuji krásné fotografie, které přesně vystihují text. Moc se těšíme na další knížky a ze srdce děkujeme. Věřím, že knížky budou bavit spoustu dalších dětí. Stojí totiž za to.
Andrea Vosmikovámáma a cvičitelka jógy Pure Yoga
Projekt Hurá, čtu! sleduji od jeho počátků a na knížky pro malé čtenáře jsem se moc těšila. Když nám přišly do školky, byla jsem z nich nadšená nejen já, ale také děti, které měly možnost nimi listovat. Ve čtyřech letech jsem je aktivně seznamovala s písmenky a psaním. Díky této předchozí zkušenosti si samy začaly v knížkách číst, a to hned po tom, co se seznámily s obrázky. Oceňuji jednoduchost, propracovanost a propojení s realitou. Tyto knížky mi v dětské knihovničce chyběly.
Aneta Štěpánkováprůvodkyně dětí a rodičů v projektu Cesta k samostatnému dítěti
Knihy jsou pro naši rodinu druhá nejdůležitější část společného času (ta první je pobyt venku). Knihy byly první "hračky" které jsme se synem aktivně používali a dodnes jsou na denním programu hned několikrát. Projekt Hurá, čtu! má za cíl děti podpořit v samostatném čtení a dopřává dětem, díky svým speciálně vytvořeným knihám, pociťovat úspěch ze čtení. Možná tě napadne, že pro batolata knihy nejsou vhodné. NAOPAK. Náš "čtenář" je miluje. Zná již teď texty a společně je při prohlížení doplňujeme. Podle obrázků ví jaký text následuje (text koresponduje s fotografiemi). Jsou akorát do ruky. Krásně se otáčí stránky a nepřekáží hřbet knihy (spirálová vazba). Za mě jsou knihy vhodné klidně od roka. Jsou čisté, snadné a pro děti uchopitelné ve všech směrech.
Mirka Mitrengamáma a průvodkyně rodičů v projektu Máma na pohodu
Milí zakladatelé projektu Hurá, čtu!
Chtěla bych vám poděkovat za úžasné knihy a podělit se s vámi o krátký povánoční příběh. Celou sadu vašich vydaných knih nám letos do třídy nadělil Ježíšek. Nejprve to vypadalo, že knih je opravdu hodně, a že je Ježíšek neměl nadělit všechny najednou. Ale výrazy ve tvářích dětí se měnily hned s prvním listováním. Největší nadšení však vzbudilo vysvětlení označení čtenářské úrovně knih. Okamžitě začala neuvěřitelná výměna a spolupráce mezi dětmi, aby si každý našel knihu, kterou dokáže SÁM, ÚPLNĚ SÁM přečíst.
Odpoledne přicházeli rodiče a děti jim běžely s nadšením ukázat pár stránek přečteného textu nebo i celou knihu. To vše proběhlo v pondělí 3. ledna. Další dny přicházely děti místo pozdravu se slovy: "tak já jdu číst.
Dnes je čtvrtek a děti mají přečtenou jednu až čtyři knihy. Nadšení a vnitřní motivace je stále neuvěřitelně vysoká. Jediné o čem děti začínají přemýšlet je, jestli těch knih nakonec nenadělil Ježíšek málo. 😁
Velké díky a přejeme mnoho inspirace pro další knihy na které se už teď velmi těšíme!
Petra PrixováMontessori školka Prachatice
Ahoj, zdraví vás Laura s Mariankou a jejich dvě pomocnice. Domluvily jsme se, že jejich fotku pošlu autorkám knížky, kterou jsme dnes používaly u přípravy těsta na perníčky. Tak posílám do redakce Hurá, čtu! Jak jim to s knížkou/kuchařkou fungovalo? Holky se u toho pobavily. Největší úspěch mělo dělání důlku a lití vejce a medu do něj. Ostatní děti, co chodily kolem, to komentovaly "Vypadá to jako láva." "Je to jako sopka." "Je to jako hnízdečko." Řešili jsme u toho rozdíl mezi lžící a lžičkou, mezi tuhým a tekutým máslem. Já (průvodkyně) jsem si u toho otestovala jak jsou na tom s číslovkami a čtením 🙂 Přišlo mi, že foto + zvolený text funguje hezky. Občas děti odhadovaly, co je tam napsané a pak si to teprve samy zkoušely přečíst - což jsem tiše oslavovala, protože jsem v tom viděla jejich zájem o čtení. Děkujeme za hezkou knížku, zítra se bude válet a vykrajovat 😉 P.S. Foto Laura s nožem - to si neřeže prsty, jen si stírá tupou stranou nože těsto z dlaní 🙂
Tereza RandákováMontessori školka Slaný