BLOG HURÁ, ČTU!

Jak děti podpořit
v jazykovém rozvoji?

25.1. 2022

Proč podpořit děti, aby četly už před nástupem do školy?

Odpověď je: okno příležitosti („window of opportunity“). Mozek dítěte do šesti let se vyvíjí. Nasává, napodobuje, vcucává, hltá. Doslova jako houba. Rychle a efektivně se učí. Nové věci pro něj nejsou problém. Nová slova, nové zvuky, nové tvary, ani nové symboly –...

24.12. 2021

Třpytivá krása z Poniklé

V létě tým Hurá, čtu!, Roman, Dita a fotografka Pavla, navštívil sklářskou manufakturu v Poniklé. Jejich jedinečné perličkové vánoční ozdoby byly v roce 2020 zapsány mezi kulturní dědictví na seznam UNESCO a nám to připadalo jako skvělé téma pro jednu z našich knížek. Fascinováni přes sto...

18.11. 2021

Jak číst knížku jinak?

Knížky s dětmi čteme opakovaně – ale pokaždé trochu jinak, aby je čtení stále bavilo. Jak jim můžeme čtení zpestřit? Způsobů je mnoho! Můžeme knihy číst opakovaně (a opakování je dokonce žádoucí, aby se dovednost upevnila) a přesto pokaždé trochu jinak jednou...

17.10. 2021

Čtecí koutek – 6 konkrétních kroků jak na to

„Slova, která vyslovíš a příběhy, které vyprávíš, promění náš svět.“  Co by nemělo chybět ve čtecím koutečku pro děti do šesti let? Co se osvědčilo a funguje nám doma, ale i ve školkách? Inspiraci najdete v několika konkrétních bodech, odkazech a obrázcích níže v textu. Cílem je...

20.9. 2021

Jaké jsou naše knížky? Aneb 4. úroveň

V nejbližších dnech bude dokončena výroba prvních knížek „Hurá, čtu!“. Z šestnácti titulů bude jen jedna pro čtenáře ve čtvrté úrovni. Ale nebojte, budou postupně přibývat. Máme ale zato, že pro děti, které jsou z našeho pohledu už pokročilými čtenáři, najdete na trhu...

12.9. 2021

Jaké jsou naše knížky? Aneb 3. úroveň

Už jsme si popsali první dvě úrovně knížek Hurá, čtu! a jejich čtenáře. Teď je řada na úrovni třetí. Na podzim podzim 2021 vyjdou 4 knížky 3. úrovně. Kdo je jejich typický čtenář? Obecně vzato, už umí celkem plynule číst a jen tak něco...

9.9. 2021

Jaké jsou naše knížky? Aneb 2. úroveň

V minulém blogovém článku jsme si popsali hlavně knížky pro čtenáře, kteří se čtením nemají zatím žádnou zkušenost – knížky 1. úrovně. Dnes se budeme věnovat kategorii, ve které nyní (podzim 2021) vyjde nejvíce knížek. Konkrétně 9. Co je pro...

8.9. 2021

Jaké jsou naše knížky? Aneb úvod a 1. úroveň

Z naší pedagogické praxe víme, že děti se samy ze svého zájmu seznamují s písmeny už mezi 3. a 6. rokem věku. Zní to jako z Montessori? Máte pravdu naše vzdělání i praxe je pevně spjatá s Montessori pedagogikou. Pokud má dítě prostředí (hlavně dospělé...

6.9. 2021

Pět tipů na podporu čtení

Čtení je zábava i dobrodružství. Je to i způsob, jak se setkat s myšlenkami, zkušenostmi a pocity druhých lidí. K osvojení dovednosti čtení mohou vést různé cesty. Důležité je od útlého věku budovat a posilovat u dětí vztah ke čtení jako takovému. Jak na to? 1. Čtěme společně...

3.9. 2021

Role dospělého

Jaká je role nás dospělých? Jsme zodpovědní za vytváření jazyka dítěte a jeho používání. Aby dítě mohlo začít správně mluvit, musí mít v pořádku sluch a funkční hlasivky.Mějme na paměti, že kojení napomáhá vývoji mluvidel. rytmus a zpěv je důležitý a zpívejme dítěti i s dítětem je potřeba...